• Media type: E-Article
  • Title: Zur Situation der Lehramts(aus-)bildung "Evangelische Theologie/Religionspädagogik" an deutschen Fakultäten und Instituten - Ergebnisse einer Befragung
  • Other titles: Rubrikentitel: "Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'"
  • Contributor: Zimmermann, Mirjam [VerfasserIn]
  • imprint: [2020]
  • Published in: Theo-Web ; 19(2020), 1, Seite 301-333
  • Language: German
  • DOI: 10.23770/tw0136
  • ISSN: 1863-0502
  • Identifier:
  • Keywords: Deutschland > Evangelische Religionspädagogik > Lehramtsstudium > Anforderung > Rezeption
  • Origination:
  • Footnote: Der abgedruckte Beitrag wurde auf der Sitzung am 3./4. März 2020 zur Veröffentlichung freigegeben
    The printed article was released for publication at the commission meeting on March 3/4, 2020
  • Description: Untersuchung der Gemischten Kommission - Fachkommission II zur Rezeption der 2Ländergemeinsamen inhaltlichen Anforderungen für die Fachwissenschaften und Fachdidaktiken in der Lehrerbildung" 2008 / 2012 / 2019 sowie der EKD-Texte 96 ("Theologisch-Religionspädagogische Kompetenz") und 126 ("Zur Weiterentwicklung von Lehramtsstudiengängen Evangelische Religionslehre") in Studienordnungen und Lehrangeboten für das Lehramtsstudium "Evangelische Theologie / Religionspädagogik" und zu (gewünschten) künftigen Aufgabenbereichen der Fachkommission II (zur Veröffentlichung freigegeben auf ihrer Sitzung am 3./4. März 2020).

    This article displays the findings of a survey of the Joint Commission - Expert Commission II of the reception of the "Common Structure of Content-Related Requirements for the Scientific Disciplines and Didactics in Teacher Training" 2008 / 2012 / 2019 as well as the EKD-Texts 96 ("Theological-Pedagogical Competence") and 126 ("On the Development of Teaching Degree Programmes of Protestant Religious Education") in study regulations and teaching programmes for the teaching degree "Protestant Theology / Religious Education" and on (desired) future areas of responsibility of the expert commission II. For this purpose information was obtained on all Protestant-theological faculties and departments of Protestant Theology in Germany about the self-assessment of the guidelines' reception of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs (KMK) and the Protestant Church in Germany (EKD), the implementation of the guidelines and the hopes and expectations pinned on the work of the expert commission II with a response rate of 90% in 2018.
  • Access State: Open Access