• Medientyp: E-Artikel; Konferenzbericht
  • Titel: Tanztheater und filmische Ästhetik. Cineastische Einflüsse und Gestaltungsweisen in den Kompositionen für die Ballets Suédois 1920–1925
  • Beteiligte: Kolb, Fabian [VerfasserIn]
  • Erschienen: [2020]
  • Erschienen in: Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 - 1 ; Seite 168-190
  • Sprache: Deutsch
  • DOI: 10.25366/2020.60; 10.25366/2020.42
  • RVK-Notation: LP 13000 : Kongressberichte (Ordnung nach Orten, innerhalb dieser nach Veranstaltungsjahren)
  • Schlagwörter: Jean Börlin ; Arthur Honegger ; filmisches Komponieren ; Intermedialität ; Charlie Chaplin ; Erik Satie ; Tanztheater ; Film ; filmische Ästhetik ; Relâche ; Skating Rink ; Rolf de Maré ; Cole Porter ; Gerald Murphy ; Georges Auric ; music ; Avantgarde ; René Clair ; Within the Quota ; Groupe de Six ; Sara Murphy ; Ballett ; Ballets Suédois ; Francis Picabia ; [...]
  • Entstehung:
  • Anmerkungen:
  • Beschreibung: The central role that avant-garde music and dance theatre played in the interplay and synthesis of the arts and media in the 1920s, particularly in Paris, is well known. However, the creative potential of ballet has hardly been recognized in its manifold relationships with film and cinematic-inspired expression. The extent to which especially ballet music interacted with the latest cinematographic principles and techniques and referred to cinematic aesthetics in a variety of ways can instructively be seen regarding the productions of the Ballets Suédois. This is discussed in this article with an exemplary look at Les Mariés de la Tour Eiffel (1921), Within the Quota (1923), Skating Rink (1922) and Relâche (1924). By that it becomes clear that the transmedia inclusion of cinematographic ideas not only inspired the vocabulary of avant-garde dance and modern choreography, but was also distinctively reflected in the conception and composition of film-affected music.
  • Zugangsstatus: Freier Zugang
  • Rechte-/Nutzungshinweise: Urheberrechtsschutz