• Medientyp: E-Artikel
  • Titel: Vom schmausenden zum andächtigen Studenten? : Studentische Liedkultur und soziale Praxis im 17. Jahrhundert : Studentische Liedkultur und soziale Praxis im 17. Jahrhundert
  • Beteiligte: Groote, Inga Mai
  • Erschienen: Brill, 2021
  • Erschienen in: Daphnis
  • Sprache: Nicht zu entscheiden
  • DOI: 10.1163/18796583-12340014
  • ISSN: 0300-693X; 1879-6583
  • Schlagwörter: Literature and Literary Theory
  • Entstehung:
  • Anmerkungen:
  • Beschreibung: <jats:title>Abstract</jats:title> <jats:p>The texts in student song collections of the 17<jats:sup>th</jats:sup> century deal on the one hand with pleasures of student lives and on the other hand with common spiritual themes; many songs are intended for ensemble performance (e.g. the songs by E. Widmann). The practices in compiling manuscript collections (Johann Heckius, Christian Clodius, etc.) show how repertoires mix and adaptations and translations are created; the Clodius manuscript satirises learned topoi and the presentation of spiritual collections in its preface. Topoi in the texts and some examples of hymnbooks explicitly intended for students (Joachim Feller etc.) are discussed. Finally, in Michael Wiedemann’s <jats:italic>Poetische Gefangenschafften</jats:italic>, a literarisation of the different facets of student song practices can be observed.</jats:p>